Het nieuwste deel uit de Star Wars-reeks draait vanaf woensdag 16 december in Nederlandse bioscopen. The Force Awakens is de eerste zet van Disney om de miljardenaankoop van filmmaatschappij Lucasfilm terug te verdienen.

Ruim 72 miljoen keer. Zo vaak is de laatste trailer van de nieuwe Star Wars-film al bekeken op YouTube. Daarmee lijkt de interesse in The Force Awakens, tien jaar nadat de vorige film in de roemruchte sciencefictionreeks uitkwam, ongekend hoog.

The Force Awakens speelt zich af ongeveer dertig jaar na Return of the Jedi, het zesde deel uit de serie die als derde werd gemaakt in 1983. Over het plot is nagenoeg niets bekend. In de drie trailers en twaalf reclamespots die tot nu toe zijn getoond, is minder dan zes minuten aan beeldmateriaal te zien uit de film, die twee uur en zestien minuten duurt. “Dat is extreem weinig”, zei een marketingdirecteur van een rivaliserende filmstudio onlangs tegenover The Wall Street Journal. “Twaalf tot vijftien minuten is het gemiddelde.”

Nieuwe film Star Wars: geheimzinnigheid troef

Regisseur J.J. Abrams doet alles om te voorkomen dat er details uitlekken. Zo beschikte zijn productiemaatschappij voor de opnames begonnen als enige over een papieren versie van het script – geprint op rood papier om kopiëren te bemoeilijken.

En ook Disney, eigenaar van de films van Star Wars-bedenker George Lucas, doet er alles aan om de hype zorgvuldig op te bouwen. Het boek dat bij de film hoort, ligt op verzoek van Disney pas op 5 januari in Amerikaanse winkels.

Na de kerst dus, terwijl dat juist de tijd van het jaar is om cadeaus te geven. Zo wil Disney de kans verkleinen dat er plotdetails uitlekken - een boek moet immers enkele weken van tevoren worden gedrukt en gedistribueerd. Er hoeft maar één medewerker van een drukkerij snel een paar foto's te maken met een smartphone en details over de nieuwe Star Wars-film liggen op straat.

Miljardenovername Lucasfilm

Het is niet gek dat Disney erop gebrand is om van Star Wars een succes te maken. In 2012 legde het entertainmentbedrijf ruim 4 miljard dollar op tafel voor Lucasfilm, de filmmaatschappij die in 1971 werd opgericht door regisseur en producent George Lucas. Lucasfilm is vooral bekend van de Star Wars-reeks en de films over avonturier Indiana Jones.

Met een nieuwe Star Wars-trilogie wil Disney het aankoopbedrag terugverdienen. En regisseur J.J. Abrams is verantwoordelijk voor die monumentale taak. "Oh J.J. is doodsbenauwd", zei collega-cineast Steven Spielberg tegen het Amerikaanse tv-programma 60 Minutes, dat zondag een special aan de film wijdde. "Er ligt een grote druk op J.J. om Disney terug te betalen voor de filmreeks die ze hebben gekocht van George Lucas."

Abrams lijkt zich geen zorgen hoeven te maken. 60 Minutes becijferde dat The Force Awakens wereldwijd 1,5 miljard dollar op moet brengen, willen beleggers op Wall Street tevreden zijn. Volgens een rapport van analist Barton Crockett komt dat wel goed.

De ticketverkopen zullen iets minder dan 1,9 miljard dollar opleveren, voorspelt Crockett zelf. Als de interesse groter is dan gedacht, kan dat oplopen tot 2,7 miljard dollar. Dat komt in de buurt van Avatar, de 3D-animatiefilm uit 2009 die met bijna 2,8 miljard dollar het meeste ooit opbracht.

Voorverkoop loopt storm

De voortekenen voor Abrams zijn in elk geval gunstig. Analisten verwachten dat The Force Awakens in het eerste weekend tussen de 170 en 240 miljoen dollar op zal leveren in de VS. Daarmee zou de Star Wars-film het record van 209 miljoen dollar dat Jurassic World deze zomer vestigde kunnen verbreken. En dat is opmerkelijk voor een film die uitkomt in december, traditioneel een minder goede periode voor bioscopen dan de zomer, als kinderen vakantie hebben.

In de VS is al voor 50 miljoen dollar aan kaartjes in de voorverkoop besteld. Ook in Nederland loopt het storm; bioscoopketen Pathé verkocht tot nu toe 56.000 tickets. "De voorverkoop loopt geweldig", aldus Daniella Koot van Pathé tegenover het AD. "Als je even met je ogen knippert zit de zaal vol. Zelfs de nachtelijke voorstellingen zijn bijna uitverkocht."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl